dissabte, 16 d’abril del 2011

Cas1: Victor_prova TALE

Alberto va estar explicant-me què valorava i com es passava el TALE (i que existeix una versió en català, TALEC). A Victor se li va passar la part d'escriptura del TALE.


Els resultats obtinguts al TALE sobre l'escriptura: inversions i subtitucions, errades en l'ortografia natural i ortogràfica. Es destaca especialment, que l'alumne tingui dificultats en l'ortografia natural (omissions /s/ i subtitucions /s/ per /z/). Aquestes dificultats poden estar relacionades amb una possible dislàlia que caldria valorar.


Mostra d'escriptura al dictat de Victor:

Cas 1: Victor_prova PROLEC

Un cop finalitzada la valoració cognitiva de Victor. Alberto, el meu tutor de les pràctiques em va comentar que degut a les sospites d'una possible dislèxia caldria valorar la seva lectoescriptura. Per això em va estar explicant una prova: el PROLEC.


El PROLEC és una batería que avalua els processos lectors. Està indicada per als cursos de 1r fins a 4t de Primària mentre que el PROLE-SE és per a alumnes de 5è de Primària fins a la ESO. La prova està basada en models cognitius de lectura. Avalua els processos implicats i facilita la orientació per a una possible intervenció. A l'alumne se li va passar el PROLEC amb les següents tasques: nombre o so de les lletres, discriminar parell de paraules, lectura de lletres, paraules i pseudoparaules, estructures gramaticals, signes de puntuació, comprensió oral, comprensió de textos i comprensió d'oracions.

Els resultats d'aquesta primera prova ens va indica que Victor falla en pseudoparaules, i per tant trobem que la via fonològica està afectada. Fa omissions espontànies en la lectoescriptura.

dilluns, 11 d’abril del 2011

Cas 1: Victor_avaluació psicopedagògica

Hem començat a realitzar l'avaluació psicopedagògica de l'alumne amb una primera prova anomenada WISC-IV. És una prova molt completa que avalua diferents escales: comprensió verbal, raonament perceptiu, memòria de treball, processament de la informació i quofient intel·lectual total.



Aquesta prova es va passar en dues sessions tenint en compte no deixar una escala a mig avaluar. La primera part que es va passar va ser el "joc dels cubs" perquè és una activitat atractiva que sol motivar bastant als alumnes i facilita la seva predisposició per realitzar l'avaluació. Els resultats de la prova destaquen una presència marcada de "picos" en la gràfica amb uns resultats elevats en l'escala de comprensió verbal i conceptes i uns resultats baixos en els aspectes més abstractes (dígits o cubs). Aquests resultats ens fan interpretar que l'alumne pot estar molt estimulat i això es veu reflectit en els bons resultats en l'escala verbal. Malgrat això es detecten símptomes de TDA-H o d'ansietat.


Cas 1: Victor_primeres decisions

El perfil inicial de l'alumne del cas 1 és el següent: Té 10 anys i cursa 5è curs d'Educació Primària. Els pares acudeixen a consulta per iniciativa pròpia perquè detecten dificultats escolars. Estan engoixats i volen descartar dificultats derivades d'un possible cas de hiperactivitat o dislèxia.

Segons la informació recollida, es destaquen les dificultats en la lectoescriptura (inversions, substitucions), dificultats d'articulació en el fonema /r/ (està operat del frenillo lingual) i manca d'atenció davant les tasques escolars. A nivell personal, l'alumne es descrit com a molt extrovertit, comunicatiu i responsable. Es realitzarà una avaluació psicopedagògica per descartar o confirmar les sospites de dislèxia, dislàlia i dificultats d'atenció.