dijous, 21 d’abril del 2011

Cas 1: Victor_proves atencionals

En aquesta sessió, hem avaluat la capacitat d'atenció de Victor. Per a fer-ho, Alberto m'ha explicat quin tipus de proves podiem passar i m'ha parlat de "El test de percepción de diferencias (Caras)" i del "STROOP". Les dues són proves fàcils de passar i d'una durada curta.



En el test de les cares avalua les aptituds perceptives i d'atenció de manera simple i lúdica. Té un temps limitat de 3 minuts. Està composada per 60 dibuixos esquemàtics de cares amb traços molt elementals. Amb aquest vàrem avaluar les aptituds de Victor per percebre ràpidament semblances i diferències amb patrons estimulants parcialment ordenats. Després de passar el test, els resultats varen indicar una puntuació directa (PD) de 33 i una puntuació centil (PC) de 70. La interpretació d'aquests resultats manifesta un bon nivell d'atenció.




Per una altra banda, el STROOP és un test de colors i paraules on Victor havia de llegir paraules (rojo-azul-verde) en el mateix color que indica el seu significat (p.ex:rojo) i després llegir-les amb un color que no correspon amb el significat (p.ex: rojo). També havia de dir els colors indicats per creus (p.ex: xxxx xxxx xxxx xxxx). Victor va obtenir un nivell d'inferència baixa (pc-pc'= interferència= 18).

Després d'analitzar i valorar els resultats d'aquestes dues proves podem dir que Victor presenta una atenció puntual bona.

Cas 1: Victor_RFI

Continuem fent l'avaluació de Victor. Pareix que això mai s'acaba!!! La veritat és que amb aquest cas estic aprenent moltes coses. Ara, avaluarem la parla de Victor per identificar quins són les dificultats articulatòries que presenta i que poden estar dificultant el seu aprenentatge. Per avaluar aquest aspecte, li hem passat el RFI (Registro Fonologico Inducido). La prova consistia en passar-li un total de 57 imatges i anotar com ho deia en Victor en "expressió espontània". Si presentava dificultats, se li feia repetir i s'anotava en la columna de "repetició".

Després de realitzar la prova i analitzar els resultats obtinguts es confirmen les dificultats a nivell articulatori de Victor. Es detecten dislàlies múltiples per rotacisme (substitucions de /r/ per /d/ i /l/) i per zetacisme (substitució de /z/ per /s/).

Cas 1: Victor_dibuix de la família

En aquesta sessió, Alberto em va dir que li passariem una prova projectiva: "el dibuix de la família". Se li va demanar a Victor que dibuixés a la seva família. Aquesta avaluació és més de caire subjectiu i s'utilitza per valorar la relació que s'estableix amb els membre de la seva família, per fer interpretacions subjectives sobre la seva personalitat, autoestima i autoconcepte.


A mesura que dibuixava se li demanava que anotés qui era cada persona i s'anotava l'ordre en què els dibuixava (primer, es dibuixa a ell; en segon lloc al pare; en tercer lloc a la mare i en darrer lloc al seu germà). També se li varen fer preguntes que havia d'anar justificant. Per una altra banda, es va observar la seva actitud davant l'activitat, la grafomotricitat, control postural...



Aquestes són les preguntes que se li varen fer i les seves respostes:



  1. Primera persona que ha dibuixat: “(Nom del nen), porque sin querer hice el cuerpo muy pequeño”.


  2. Personatge més bo: “(Nom del nen), porque soy simpático y no me peleo mucho”.


  3. Personatge més feliç: “Mamá, porque siempre esta muy contenta y esas coses. Se preocupa por mi”.


  4. Personatge que més prefereix: “Papá, porque siempre me lleva al parque o me ayuda con los deberes”.


  5. Personatge que seria: “(Nom del germà), pq es muy alto y quiero ser alto y así puedo tirarme en el kamikace (atracció d’un parc aquàtic)”.


  6. Personatge que li agradaria ser: “Yo”.


  7. Personatge que més li agrada al nen: “Mamá, porque es la más simpàtica y siempre me ayuda como mi padre”.


  8. A qui més s’estima: “Mamá, porque si (qué preguntas!)”.


  9. Personatge menys bo: “Mi hermano, pq se pelea muxo con mi padre, por chorradas”.


  10. Personatge menys feliç: “Mi madre pq siempre dice que no la ayudamos y eso no es verdad”.


  11. Personatge que se’n va de viatge: “Mi hermano, pq se va de viaje de estudiós”.


  12. Personatge que es comporta malament: “Yo, porque de vez en cuando hago travesuras”.


  13. Personatge que es mor: “Mi padre, porque tiene más años”.


  14. Personatge que menys li agrada al nen: “Mi hermano, porque cuando se pone pesado....se pone realmente pesado! Lo hace siempre para fastidiarme”.


  15. Personatge que quitaria li tornés a dibuixar: “Mi hermano, porque es muy pesado conmigo!”


  16. A qui menys s’estima: “Mi hermano, porque quiero mucho más a mis padres. Los prefiero antes”.

Cas 3: Tècniques d'estudi

He començat a assistir a les sessions de tècniques d'estudi que imparteix Alberto amb grups reduïts d'alumnes d'ESO.

Les tècniques d'estudi són les estratègies que s'utilitzen per a facilitar l'estudi i millorar el rendiment acadèmic. Entre les diferents tècniques trobem: tècniques mnemòniques (memòria), notes marginals, subratllat, esquemes, resums, apunts... A la sessió de treball, hi havia 4 alumnes de 4t ESO que estaven practicant la tècnica del subratllat i del resum.

Al finalitzar la sessió, Alberto em va facilitar bibliografia per a què em preparés una sessió de tènciques d'estudi amb els alumnes. Així que hauré d'anar preparant alguna activitat!!! Li he fet una ullada a un llibre que m'ha recomanat un llibre i el trobo molt interessant:

JIMÉNEZ, J. (1994). Método práctico de técnicas de estudio. Programa para la Educación Secundaria. Guía para el profesorado. Madrid: Visor.





Cas 2: Manuel

L'altre dia assistir a una sessió de treball amb un alumne de 9 anys, Manuel (nom fictici), que està diagnosticat d'un trastorn de la lateralitat creuada des dels 6 anys. La lateralitat creuada es caracteritza per una lateralitat diferent de la manual per a peus, ulls o oïdes (per exemple mà dreta dominant amb domini de l'ull esquerre).



Abans de començar la sessió, Alberto em va estar explicant el cas. Aquest cas ja fa cinc anys que s'està treballant!!! Degut a aquesta dedicació, l'evolució de Manuel és molt favorable.


En la primera fase del cas, els pares molt engoixats havien acudit al centre quan Manuel tenia 4 anys perquè el dia de la mare havia escrit "Felicidades mamá" amb totes les lletres invertides (escriptura en mirall). Es va posar en marxa el protocol d'actuació. (entrevista inicial amb els pares i tutora, pauta d'observació, aplicació de proves -WISC-R i test HPL, entre altres-, derivació als serveis sanitaris).



A la sessió vaig poder observar com Manuel presentava moltes dificultats, entre altres, per poder identificar lletres com /b/, /d/, /p/ o /q/. Varem estar treballant els aspectes relacionats amb la lateralitat. Varem treballar la identificació de lletres segons la direccionalitat amb un material manipulatiu (lletres de pal en minúscula de goma-eva). També es va treballar la construcció de paraules amb aquestes lletres i discriminació de paraules semblants (p.ex: beu-deu). La sessió va ser molt interessant i profitosa!